woensdag 4 januari 2017

Een portemonnee (of 40) is best oké!


Af en toe ben ik toe aan bandwerk. Breinloos bandwerk. Om er terug in te komen. Ik geloof dat het nu ruim een half jaar geleden zal zijn dat ik 'plots' naar de Petit Pan winkel in Antwerpen moest. Ineens moest en zou ik mooie toile-ciréekes scoren. Het ultieme excuus dat ik al zoveel over die winkel had gehoord en bij de plaatselijke stoffenwinkels slechts een beperkte collectie terugvond, zat als vastgebeiteld klaar in mijn achterhoofd. Gek, hè, die plotse drang naar stofjes?

In elk geval, eens aangekomen in die winkel, keek ik de ogen uit mijn hoofd. Zotjes mooie stoffen dat ze daar hadden! Dus kocht ik enkele kleurrijke coupons. Zoveel leuke kleurtjes door elkaar, voor tal van opties,...

Voordeel van toile cirée, in dit geval gelamineerd katoen om precies te zijn, is dat je het tot op de cm kan opgebruiken. Ik schuimde het www af, en botste op deze leuke en handige portemonneetjes. 

Tijdens een bezoekje aan de binnenspeeltuin, knipte ik heel wat rechthoekjes (15 cm breed en 25 cm hoog) uit. De lange ritsen heb ik ooit eens bij Aliexpress besteld. Een beetje versteld van de goede kwaliteit, kocht ik er nadien nog blinde ritsen, en tot op heden nog geen moment spijt van gehad.   Door de omvang van mijn projectenbak, kwam ik nu pas toe aan het naaien van mijn portemonneetjes. Een twintigtal had ik al eens genaaid en deels kado gegeven bij verjaardagen van nichtjes en neefjes. Nu werd het dringend tijd om komaf te maken met ook dit 'project'. Mijn projectenbak begint ondertussen echt leeg te geraken, geloof me ;-).




Tijdens 'the making of'' nam ik tussendoor de tijd om foto's te trekken, als reminder voor een volgende keer. Alle lof gaat integraal uit naar Deborah. Sinds mijn eerste stapjes in naailand, volgde ik haar blog op de voet en werd ik al zo vaak geïnspireerd met veel 'Ooh's' en 'Aah's' tot gevolg.
O ja, voor ik het bijna durf te vergeten... Langs deze weg ook een dikke dankjewel aan mijn twee kadeekes... Zij hielpen mij met het openen van de ritsen en het keren van de portemonneetjes. Zo vereerd dat ze waren dat ze mama mochten helpen!

Tijdens de feestdagen gaf ik al enkele exemplaren met ofwel een kadobon of 'old school' centjes erin weg. Veel persoonlijker en net iets origineler dan een gewone envelop ;-).

Wie graag zelf aan de slag gaat, kan alvast deze stapjes volgen.

Naai je rits aan de korte zijden vast. Hoe langer de rits, hoe gemakkelijker.
Ik richt mijn rits naar boven, zodat de ritsvoet er netjes langsheen glijdt. Steeklengte 3.5 en de naald iets naar rechts op 2.0.
Voor de gelamineerde katoentjes gebruikte ik een standaardnaald nr. 90 en voor de stevigere plastiek  van Kitch Kitchen (kabouters) nam ik een ledernaald.

Open de rits zodat het doorstikken vlot verloopt. Dit keer steeklengte 3.0 en breedte op 3.0.
Op die manier glijdt de teflonvoet netjes langsheen de ritstandjes.
Zonder teflonvoet zou je machine weleens lastig kunnen doen.
Naar het schijnt zou plakband onderaan je gewone naaivoet ook lukken. 

Nu heb je een smalle koker en kan je kiezen op welke hoogte de rits komt.
Ik koos ervoor om het midden van de rits op 3,5 cm te houden.

Snel even vastpinnen met de 'magische' wonderclips.
Zeer handig tegen het verschuiven!
Geen wonderclips? Geen probleem! Haarclips kunnen ook!

Stik de kant waar de ritsrunner niet aan zit op 1 cm dicht.
Ik gebruikte hiervoor steeklengte 3.0.
Steeklengte 2.5 lijkt mij iets te kort opeen in plastiek.

Knip het teveel van de rits eraf.
(Lorun merkte hier op dat je ook eerst de rits kan afknippen om dan pas dicht te naaien ;-) )

Open de rits zo ver als je kan (anders zal het keren niet lukken!) en stik alles opnieuw op 1 cm vast.

Zo, dit is hoe je portemonnneetje er dan uitziet.
Maarrrr... mijn perfectionistisch kantje kwam naar boven zodat ik de uiteinden van de rits toch nog even zigzagde.
Op die manier rafelt de rits na verloop van tijd zeker niet uit.

Hiermee duwde ik de hoekjes uit.
Ook zeer handig voor die kleine hoekjes van kragen etc.
Stof gelamineerd katoen: Petit Pan - Petit Pan winkel Antwerpen
Stof kabouters: Kitsch Kitchen - Bobby Sewing

Natuurlijk naaide ik er enkele te veel ;-). Eens begonnen is dit best verslavend, dat zal je wel begrijpen. Daarom mijn eerste give away! Hip hoi! Wat voor moeilijks moet je hiervoor doen? Wel... Laat hieronder enkel een korte reactie achter met het portemonneetje van jouw voorkeur (incl. kleur rits indien verschillend). Lorun en Casper zullen op zondag 8 januari elk een naam trekken. Wie weet trekken zij wel de jouwe! Da's al ;-). Makkie, hé? 

Veel Naaiz- en kiesplezier!
Lieve groetjes,
Stephanie

36 opmerkingen:

  1. Wat een leuk ideetje! Zat dit jaar ook met een saaie enveloppe met nieuwjaarsgeld!Dan nog nt te spreken over alle feestjes! Ik doe graag mee met je give away!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk ideetje! Zat dit jaar ook met een saaie enveloppe met nieuwjaarsgeld!Dan nog nt te spreken over alle feestjes! Ik doe graag mee met je give away!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Schitterend gedaan dat bandwerk van je ! En die uitleg onthoud ik 😉
    I 💚 de Bambi'kes ! Met bruine rits 😜

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Schitterend gedaan dat bandwerk van je ! En die uitleg onthoud ik 😉
    I 💚 de Bambi'kes ! Met bruine rits 😜

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig ! Allemaal mooi natuurlijk, maar als mijn naam getrokken moest worden, graag de Bambi/kaboutertjes met gele rits ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oooh, hoe mooi! Dit wordt meteen gepind in mijn mapje Kdo op Pinterest. Misschien kan ik mijn leerlingen er wel mee verrassen! Ik werd op slag verliefd op de rode stof met roze bloemetjes en roze rits. Daar zou ik graag mijn centjes in bewaren. Happy 2017! Deze post is alvast veelbelovend...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De blauwe met rode en gele stipjes en rode rits vind ik super !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wauw! Knap bandwerk! Moest mijn naam getrokken worden, zou ik kiezen voor eentje met bambitjes, de kleur van de rits maakt niet uit of eentje met bloemen en blauw en rood, want dat blijf ik mooie combinaties vinden qua kleuren!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Super! Staat nu ook op mijn to-do lijstje! :) Iets met blauw of roze, maakt niet uit welk...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Die zien er super uit! Moest ik winnen liefst een blauwtje met witte stippen. Maar ze zien er allemaal super uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ooh 40 van die portemoneetjes das de moeite :), gelukkig had je twee goede helpers!!
    Doe mij maar een portemoneetje met een roze rits haha!!

    dikke zoen

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een toffe blogpost seg! Ik kijk al uit naar Februari (ik mis je gekheid 😉) ik maak die toch ook nog eens! En mocht ik winnen dan graag de mooie blauwe petit pan met bloemen en gele rits! Xxxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey hey! Mercikes! Amai! Februari komt na januari,... Dus... het aftellen loopt bijna op z'n einde! Ik mis jullie toch ook allemaal ze! Dikke bees!!!

      Verwijderen
  13. Amai zeg 40?! Zo'n werk! Ik vind ze allemaal leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Waauw seg zo veel!!! Ik vind ze allemaal leuk dus als ik win mogen jouw twee kleine helpers kiezen voor mij. 😊 en waar haalde je die handige hoekjesuitduwer? X

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, dan ben ik toch heel erg benieuwd welk portemonneetje ze zullen kiezen ;-). Bij ons is er Bobby Sewing met de allerlaatste snufjes. Echt de moeite om even langs te gaan. Een strijksnavel en knoopsgatbeitel heb ik daar ook eens gekocht. Nog geen moment spijt van gehad. Niet dat ik ze vaak gebruik, maar áls ik ze gebruik ben ik altijd heel content ;-).

      Verwijderen
  15. Gij, zotte doos! 40 van die portemonneekes. Zalige collectie! Mocht ik er eentje winnen, dan kies ik voor de Petit Pan met roze-oranje bolletjes en fuchsia rits (om niet kieskeurig te zijn). Ik ga die ook eens naaien, geweldig als uitdeelcadeautjes voor de klas, denk ik dan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aha! Een meedenkende geest! Tja, dat was ook eerst mijn gedachte om als juf jaarlijks te geven aan de leerlingen,... maar mijn verstand nam de bovenhand :-). Ik word tegenwoordig ook echt elke keer blij als ik mijn portemonneeke bovenhaal. De man iets minder... ;-) Tot binnenkort, he! XXX

      Verwijderen
  16. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. De foto's met de verzameling portemonneetjes werkt zeer aanstekelijk. Dit ga ik ook eens uitproberen. Hartelijk dank

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Waaaauw, die zijn leuk.! En ik ga dit blogje opslaan zodat ik de handleiding later zelf eens kan gebruiken. Voor nu doe ik gaar mee met de wedstrijd voor De blauwe met roze bloemetjes en gele rits.

    Super knap.!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mooi zo ! De dametjes hier in huis zien een exemplaar met blauw wel zitten ! Groetjes, karen

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik vind ze 'kei leuk' en mooi. Ik hoop als mijn twinboys (nu 19 maand) wat groter zijn de draad ook terug te kunnen oppikken. Dikke proficiat met je bandwerk! 40 stuks! Ik zou het niet kunnen. Ik vind ze allemaal heel mooi, maar als ik zou winnen graag het blauwe met het gele bolletjes en de grijze rits. Ik weet alvast waarvoor het gaat dienen.
    Ik ga je blog blijven volgen. Je hebt al leuke dingen gemaakt. Groetjes Stephani

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wow, dat zou ik niet volhouden. Knap gewerkt.
    Moest ik winnen, laat ik me verrassen. En ik tel mee af naar februari!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Die van je 3e laatste foto (de zwarte) wil ik wel winnen :) Maar ik vind ze allemaal top ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Waauw,leuke tasjes! Ga ik ook eens proberen. Ik zou wel graag zo een turkoise met roze en gele bloemetjes winnen, ik vind ze alledrie leuk (met de donkerroze, lichtroze of gele rits).

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Amai! Zotjes Stephanie! Ik vind de zwarte met rode bloemetjes super mooi en ook de bambi's.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey collegaatje! Leuk je hier te treffen! Jouw naam komt mee in de pot ;-)!

      Verwijderen
  25. Wauw wat knap zoveel stuks! Als ik iets haat dan is het wel bandwerk 😂. Ik waag graag mijn kans op een rode met roze bloemetjes en dito rits.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ooh wat leuk en haalbaar om te maken.
    Super dat je de stapjes fotografeert!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Superleuk om geld cadeau te doen!
    Ik ben fan van de petrol-kleurige met bloemetjes op en gele rits!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Alleen al de foto van zo'n collectie is aanstekelijk maar als ik er natuurlijk eentje kan winnen zou ik heel vereerd zijn ! De zwarte met bloemen vind ik super !! Knap staaltje band werk xx

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ik deed een jaar geleden ook eens aan bandwerk ritstasjes (katoen en gevoerd), maar die haalden nooit de blog. En ondertussen zijn ze bijna allemaal weggeschonken, dus doe ik graag mee voor een exemplaar van jou 😉

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Da's nog eens een goed idee, se! Heb hier een hele doos restjes katoen... Ik kan maar niks weggooien ;-)!

      Verwijderen
  30. Super idee en ik moet precies echt eens op ali bestellen maar ik durf dat nog steeds niet. Maar ja vind het wel een super idee om zo cadeau te kunnen doen. Als ik win mogen je kapoentjes kiezen. Vind ze allemaal super!

    BeantwoordenVerwijderen