zondag 24 juli 2016

Candy Dress #1 Flamingo alarm!

Al meer dan 3 weken heb ik mijn blogje ook wat vakantie gegund, merk ik wanneer ik mij sinds lang terug achter de PC zet. Zoals bij vele andere naaisters betekent de vakantieperiode ook voor mij een zoektocht naar een nieuw evenwicht. Overdag probeer ik zoveel mogelijk leuks met de kinderen te ondernemen, waardoor ik 's avonds vaak dikke vriendjes ben met onze gezellige zetel-des-huizes. Shame on me; ik weet het ;-).

Eind mei naaide ik deze Candy Dress, maar tot op de dag van vandaag was ik er nog niet in geslaagd om er leuke foto's van te maken. En geen foto's, geen blogbericht... 

Maarrrr... Het mooie weer van de voorbije week bracht hier verandering in. 
Voilà, hier is 'ie dan! De Candy Flamingo Dress:

Strike a pose!

De 'Saturday Night Fever' pose *gniffel*

Tijdens het harde poseerwerk ook tijd maken voor onze lieve kat
Een kleine dame met een plan...

'Het' plan!
Patroon: Candy Dress - LMV
Stof: Eva Mouton - De Stoffenmadam
Na lang twijfelen zwichtte ik voor de mooie flamingo's van Eva Mouton. Een rektest met deze zachte zomersweat overtuigde me. De stof rekt niet zo fel als een gewoon tricootje, maar voldoende voor dit model. En anders zou een kleine aanpassing aan de halslijn geen probleem zijn. (onder het motto: 'elk excuus is goed om zo'n mooie stof te kopen' )

Het patroontje werd volledig naar mijn hand gezet: 
  • het rokgedeelte verlengde ik onmiddellijk met 6 cm, met een zoomwaarde van 2 cm er nog eens bij. Het kleedje mag kort zijn, maar er zijn grenzen ;-).
  • de steekzakken knipte ik dubbel uit met een naadwaarde van 1 cm. Zo vind ik de zakken netter afgewerkt.
  • de halslijn maakte ik 1 cm dieper zodat er achteraf een boordje van 1 cm kon worden toegevoegd.
  • de mouwen wilde ik ook dubbelen volgens haar  methode, maar de dikte van de zomersweat besliste hier anders over. De zoom werd uiteindelijk 1 cm naar binnen geslagen en vastgenaaid.
Een volgende keer zou ik de zoom van de rok met nog een extra centimeterke verlengen. Soms krult die om, wat met wat extra 'zwaarte' niet het geval zou zijn. 
Werken met een leuk accentje bij de zakken zoals zij deed, onthoud ik zeker voor een volgende keer. 
En o ja, de flamingo's net onder het tunneltje waren eigenlijk heel tijdens het knippen, maar bij het naaien van het tunneltje verdwenen ze als sneeuw voor de zon. Last van de warmte, zeker? *gniffel*

Een volgend berichtje zal niet zo lang op zich laten wachten, beloofd!

Vele lieve Naaizgroetjes,
Stephanie




8 opmerkingen:

  1. Geweldige combinatie van stof, patroon en dochter!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Onze zoon wilde het kleedje ook aan, maar gelukkig was het sussen met wat nagellak ook goed voor hem ;-) Die combi ging niet door ;-)

      Verwijderen
  2. Wat een mooi zomers kleedje! En fijn om weer eens iets van jou te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echt he, die flamingo's vragen om mooi weer met -als het dan even kan- een beetje water :-). Zalig! Ik word er direct goedgezind van ;-)

      Verwijderen
  3. leuk in dit stofje ook! Ze staat er prachtig mee!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks! Ze was er ook zo blij mee. Kind blij, mama blij ;-)

      Verwijderen
  4. Mooi! Ik vind dit stofje echt geweldig. En je maakte er een prachtig kleedje mee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Er zullen zeker nog Candy's volgen; zo'n leuk model!

      Verwijderen