donderdag 9 juni 2016

Pennenzak met geheime boodschap

Maandag vond ik een briefje in Loruns boekentas . Haar juf zou haar eindstage donderdag beëindigen. Natuurlijk wilden we dat hier niet zomaar voorbij laten gaan. Daarom trokken we gisteren direct na schooltijd met de fiets naar de plaatselijke stoffenwinkel (en werd het middageten met een uurtje verschoven... Oepsie!).

Welk stofje zou ze mooi vinden? Aaarrggghh... Toch altijd een dilemma! Afgaande op haar kledingstijl, dachten we aan iets keurrijks en toch ietwat speciaals. Onze keuze (of beter gezegd mijn keuze aangezien de kinderen met z'n tweetjes aan't kleuren waren...) viel op een stofje van een merk dat ik nog niet kende: 'Hidden panda canvas' van het Japanse merk Cosmo Tex. Echt 'hidden' zijn die panda's niet hoor ;-).

Een bijpassend felroos katoentje mocht zeker niet ontbreken.



Toen de kindjes in bed lagen begon ik vol goede moed aan de pennenzak.
Voor één keer waste ik mijn stof niet op voorhand, maar stoomde ik ze goed uit.

Met de handleiding van Spiegelstiksels moest de pennenzak wel op tijd klaar geraken...

Ware het niet dat:

  • ik de voering aan de rits vergat te stikken en zodoende de topstitch op de canvas kon lostornen;
  • mijn naald nr. 80 afbrak door de dikke canvas (die ik nogmaals met H250 verstevigde voor meer vorm...) Een stevigere naald was absoluut nodig.
  • ik het lint er omgekeerd aannaaide en mijn tornmesje weer mocht gebruiken.
  • de pennenzak gewoon best niet met een slaapkop kan genaaid worden... Tenzij je er voordien al enkele maakte ;-)

Achteraf was ik wel heel blij omdat ik toch weer enkele dingen heb bijgeleerd:
  • dat een treklintje maken absoluut niet moeilijk is en net dat 'ietsje meer' geeft. 
  • dat stunt- en vliegwerk op zo'n laat uur niet geheel onmogelijk is. Vooral de laatste stap waarin je de hoekjes van de voering aan de canvas naait is er eentje die kan tellen ;-)
  • dat een keergat sluiten peace of cake is wanneer je het eerst met een voorlopig stiksel sluit en strijkt, om het nadien met je tornmesje terug te openen. Zo kan je aan het einde netjes in de vouwlijn het keergat terug dichtnaaien.  

(De nachtelijke foto's zijn duidelijk van minder kwaliteit...)
Gelukkig heb ik nog net voldoende stof over om er nog eentje voor mezelf te naaien :-).
Want geef toe, die panda's, die felle kleuren,.... Ik ben verkocht!

Lorun maakte deze ochtend nog een tekening met ontelbaar veel hartjes voor de juf, die we in de pennenzak verstopten. "Misschien geeft de juf mij wel een kusje," riep ze enthousiast toen ze het cadeautje in haar fietsmandje stopte. En ja hoor, het pakje was nog maar net door een superfiere Lorun afgegeven, en het was al zover! Die smakkerd deed onze kleine meid stralen! Juf blij, kind blij, en mama blij. Wat een zalig begin van een zalige dag!

Lieve juf, hier gaat een kleine fan je missen, hoor! We wensen je veel succes en vele mooie momenten toe in je carrière!

Lieve naaizgroetjes,
Stephanie

Stof: 'Hidden panda canvas' van Cosmo Tex - Bobby Sewing
Rits: Aliexpress



Geen opmerkingen:

Een reactie posten